Unravel - Wie wint de award voor Data & Insights Bureau van het jaar 2023? De drie bureaus hebben onmiskenbaar een naam in de sector, elk op hun eigen manier en met hun eigen kennis, ervaring, kunde en contacten. Als je hun specialismen optelt heb je zo ongeveer wel het hele onderzoeksveld te pakken. Kijk je naar de breedte van hun klantenspectrum, dan zie je hetzelfde. Van bedrijfsleven tot overheid, van producten tot diensten. Het zit er allemaal in. Met de criteria in het achterhoofd (spoiler: dat zat bij alle drie genomineerden meer dan goed) en met de vele indrukken na de bezoeken, kwam de jury tot een oordeel. Die valt uit in het voordeel van een bureau dat met ongebreideld enthousiasme een specialisme tot grote hoogte heeft gebracht. Dat gebeurt niet alleen door dat specialisme telkens te verfijnen en te verbeteren, maar ook alle stappen daarin, en alle kennis die erover wordt opgebouwd, gretig te delen. De overtuiging dat wat zij doen structureel onderdeel van het onderzoeksvak zou moeten zijn, wordt met verve uitgedragen en steeds meer bewaarheid. Dan ben je niet alleen deskundig, maar ook een voortrekker. Dat ziet de jury bij alle drie genomineerden, maar het meest bij Unravel. Dat is de winnaar van de Data & Insights Award voor Bureau van het Jaar 2023.
Centraal Beheer - Een rode oceaan, zo omschrijft Centraal Beheer (CB) de markt waarin zij opereert: een verzadigde markt waarin veel concurrentie is. Hierin heeft CB zich een ambitieus doel gesteld: de ommezwaai maken van een ‘ouderwetse’ verzekeraar, naar de meest geliefde dienstverlener.
En dat lukt! Op eigen kracht heeft de gepassioneerde afdeling Customer Centric Interactions een scala aan producten beschikbaar gemaakt voor het bedrijf. Belangrijk is dat niet alleen de analisten worden opgeleid middels een intern opleidingsprogramma, maar juist ook collega’s zonder analyse-achtergrond. Zo kunnen ook zij datagedreven werken.
Alles wordt daarbij inhouse ontwikkeld danwel aangestuurd: Het personalisatieprogramma, het omni-channel attributiemodel, het continu beter-programma, tot aan de self service data science suite en de instrumenten om de voice of the customer te peilen
Innovatie is niet iets van de laatste tijd: CB was haar tijd ver vooruit door als eerste verzekeraar een zogenaamde supercomputer aan te schaffen. En ook nu, jaren later, loopt zij voorop.
De jury kijkt met bewondering naar de wijze waarop CB data en inzichten van operationeel tot strategisch niveau inzet. Een hoge NPS laat zien dat zij met de ambitie om meest geliefde dienstverlener te worden heel goed op weg is. Centraal Beheer laat zien dat je juist door een tot in de haarvaten datagedreven organisatie te zijn, de mens voorop laat staan.
Daniella Roymans - Daniella overtuigde de jury met haar inspirerende kijk op het vakgebied. Het lijkt misschien vanzelfsprekend om context mee te nemen in een onderzoek, maar hoe vaak wordt dat nou écht goed gedaan? En hoe ga je er mee om dat die context ook nog eens verandert? Met MARE legt Daniella een waardevolle link tussen insights en trends, waardoor ze haar opdrachtgevers helpt om klaar te zijn voor de toekomst. In elk project zet ze nét nog even die ene stap extra en probeert ze te verrassen. Ook al is ze managing partner, ze staat nog steeds met haar poten in de modder en heeft afgelopen jaar veel zeer tevreden klanten die haar roemen om haar enthousiasme, kwaliteit en resultaatgerichtheid. Dit zijn niet alleen nieuwe klanten, maar ook opdrachtgevers waar ze al 20 jaar voor werkt, zoals ABN AMRO, die ze hielp de transitie te maken van product-minded naar klant centraal. Daniella is een echte kwalitatieve specialist en weet haar passie voor het vak ook over te brengen naar de jongere generaties.
Roelof Smallenburg - Na het bijwonen van drie indrukwekkende presentaties van de genomineerden, heeft de jury zorgvuldig de prestaties overwogen. Met inachtneming van de impact die in de afgelopen 1-2 jaar is gemaakt, is Roelof bekroond als Insights Professional van het jaar 2023 - Bedrijfszijde. Zijn vermogen om in korte tijd onderzoek (weer decentraal) op de kaart te zetten bij TUI, een significante bijdrage te leveren aan de transformatie naar een insights-driven organisatie, zijn creativiteit in uitdagende tijden als gevolg van Covid en zijn innovatieve drive om via bestaande platforms (zoals de digitale reis-assistent) waardevolle inzichten te verkrijgen, hebben allemaal bijgedragen aan deze welverdiende erkenning. Roelof Smallenburg fungeert als een inspiratiebron en waardige ambassadeur van ons vakgebied. Hij is een meer dan terechte winnaar van deze prestigieuze titel.
Naomi Smulders - De jury is tot het unanieme oordeel gekomen dat Naomi Smulders de Data Professional van het jaar 2023 is. Met haar overtuigingskracht, passie en innovatieve aanpak laat Naomi zien dat haar aanpak en werkwijze een voorbeeld is hoe het vakgebied van data science en alles daaromheen leuker gemaakt kan worden. De jury hoopt dat deze aanpak andere data scientists en hun managers kan overtuigen om verder te kijken dan data en software alleen en dat zij ook oog krijgen voor het menselijke aspect. Door haar doorzettingsvermogen en creatieve insteek heeft Naomi bovendien laten zien dat een one-woman-team in staat is om ver boven haar gewicht te boksen. Het zou de jury niets verbazen als we nog veel meer van Naomi in de toekomst gaan zien en horen!
Cathelijn te Koppele - Cathelijn is een frisse marktonderzoeker ‘nieuwe stijl’. Ze zit nog geen 5 jaar in het vak, maar is niet meer weg te denken binnen Validators. Door haar achtergrond in neurowetenschappen omarmt ze altijd nieuwe wetenschappelijke methodieken om vraagstukken van klanten op een moderne manier op te lossen. Cathelijn kijkt altijd overstijgend naar synergie tussen onderzoeken, wat ook erkend wordt door haar klanten. Dit zijn niet de minsten: grote merken zoals FrieslandCampina en ANWB zijn enthousiast over haar bijdrage. Ook haar manier van uitkomsten delen is up to date. Geen lange rapporten maar frisse PowerBI dashboards, die volgens STER diepe inzichten geven. Ook buiten Validators laat Cathelijn van zich horen. Ze maakt indruk op de jury door op jonge leeftijd al colleges te verzorgen, onder andere op de Beeckestijn Business School. De jury was onder de indruk van haar creatieve manier van presenteren, zonder daarbij in te boeten op kwaliteit en degelijkheid. De jury roept Cathelijn te Koppele uit tot Insights Professional van het jaar 2023 – Young Talent. Cathelijn is meer dan terecht de winnaar van de Young Talent Award!
Jenny van Doorn - Jenny is Hoogleraar Dienstenmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze doet al enkele jaren wetenschappelijk onderzoek naar het inzetten van robots in de dienstverlening. Dit onderzoek is gepubliceerd in toonaangevende, internationale tijdschriften, zoals Journal of Academy of Marketing Science, Journal of Marketing Research en Journal of Service Research. Dit laatste artikel, over de acceptatie van sociale robots door consumenten, heeft zelfs een best paper award gewonnen. Jenny slaat ook een brug naar de praktijk door voor haar onderzoek met diverse partijen uit de praktijk samen te werken, zoals met Welbo, een bedrijf dat robotapplicaties ontwikkelt, maar ook met potentiële gebruikers van robots, zoals zorgorganisaties en hospitality bedrijven. Jenny komt ook regelmatig met haar onderzoek in het nieuws. Zo was ze te beluisteren in het NPO-radioprogramma Langs de Lijn en stonden er artikelen over haar robotonderzoek in diverse kranten, waaronder De Telegraaf en het Dagblad van het Noorden.
Kabelweg 57
1014 BA Amsterdam
(+31) 020 - 58 10 710