Koppert Cress. De jury vindt het heel bijzonder om te zien hoe een Westlands tuinbedrijf op data en insights vlak zich heeft getransformeerd naar een hightech organisatie. Het is bij uitstek een voorbeeld hoe ook middelgrote organisaties het verschil kunnen maken met het goed en slim gebruiken van data en insights, van operationeel tot en met strategisch niveau.
Essensor. Waarom? Het bureau mag dan niet de opvallendste zijn in marktonderzoekland, maar ondertussen heeft het een toppositie bereikt in onderzoek op het gebied van sensorische beleving. De voedingsmiddelenindustrie is er kind aan huis. Ook Essensor stond voor de taak om zich opnieuw uit te vinden, want veel gebruikelijke methoden vielen plotseling stil. Mensen uitnodigen en ze iets laten proeven moest totaal anders, en dat regelde Essensor met verve. Er kwamen aangepaste locaties, zelfs een nieuwe, en aangepaste methodieken. Het getuigt allemaal van ondernemersschap en gevoel voor commercie. De kwaliteit heeft er geen moment onder geleden. En op die nieuwe basis is meteen maar doorgepakt, want inmiddels is het Centrum voor Smaakonderzoek overgenomen en gaat Essensor het pakket uitbreiden naar supermarkten en horeca. In het verschiet liggen vestigingen in Friesland en Limburg en een nieuwe vestiging op het terrein van Universiteit Wageningen. Groei zit ook hier in de genen, maar dan zó consequent toegepast dat de jury er niet omheen kon. Essensor, als lekkerste getest.
Eva Gerritse heeft het goed voor elkaar: binnen Blauw runt ze haar afdeling op het gebied van Sport Marketing. Gezien haar absolute passie voor sport, zijn de projecten die ze mag runnen voor haar dan ook een cadeautje. Eva heeft een duidelijke visie en focust op wat voor haar belangrijk is: zo dicht mogelijk bij de consument komen. Ze heeft intussen een prachtig portfolio van uiteenlopende klanten opgebouwd: van Formule 1 tot Champions League. Ze onderzoekt niet alleen voor haar klanten maar brengt hen ook samen om zo elkaar te verrijken en van elkaar te leren. Eva heeft de overtuiging dat goed onderzoek en goede contacten weliswaar de basis vormen, maar niet genoeg zijn. De echte impact zit hem in het overbrengen van het verhaal en de aanbevelingen. Daarvoor vindt ze het belangrijk haar verhaal krachtig te brengen om zo haar publiek te enthousiasmeren. Naast dit alles is Eva een graag geziene spreker zowel nationaal als internationaal en bij het NOC/NSF. De jury roept Eva Gerritse uit tot Insights Professional van het jaar 2022 - Bureauzijde!
Marcel Paquay is een creatieve onderzoeker die sterk gericht is op het resultaat voor de business. Marcel heeft als ondernemende en onderzoekende strateeg het insights based werken bij het pretpark ingevoerd, niet alleen in Nederland maar ook bij de overkoepelende internationale holding. Hij toonde de jury hoe insights nu bepalend zijn voor het bepalen van de branding, de activaties, de doelgroepen en investeringen in attracties. Interessant is hoe Marcel in de lockdown en periodes van beperkte bezoekersaantallen, kansen heeft gezien om juist aan de toekomst te werken. Zo heeft hij een algoritme laten ontwikkelen dat de bezetting van het park voorspelt aan de hand van de dag en het weer. Ook was hij pionier om de duurzaamheid in kaart te brengen van het pretpark. Hij laat zien dat hij continue nieuwe mogelijkheden scant en verkent en bureaus buiten de traditionele research branche inschakelt. Marcel geeft regelmatig lezingen en deelt op enthousiaste wijze de mogelijkheden van data en onderzoek. Daarmee is hij een volwaardige ambassadeur voor het vak. De jury is naast kennis en kunde van het vak, onder de indruk van zijn lef om met echt innovatieve methoden en technieken tot resultaten komt. Hij zet in op het vertalen van abstracte issues in concrete inzichten en denkt mee met zijn collega’s hoe je dit in de dagelijkse praktijk brengt. De winnaar van de Insights Professional van het jaar 2022 - Bedrijfszijde is Marcel Paquay.
Jamie van der Heijde was dat kleine, leergierige meisje dat continu de ‘waaromvraag’ stelde. Die nieuwsgierigheid is nooit meer overgegaan. Na haar studie psychologie heeft Jamie gelukkig de perfecte baan gevonden bij Braingineers als UX Research Consultant. Hier kan zij zowel haar interesse in de mens als haar interesse in de digitale wereld uitleven. Zij specialiseert zich in neuromarketing. Dat vakgebied staat inmiddels op de kaart maar is zeker nog niet ‘af’. Jamie heeft als streven om echt bij te dragen aan de verdere ontwikkeling door te blijven experimenteren. Haar klanten staan natuurlijk op de eerste plaats. Eén daarvan zegt over haar: ‘Jamie is een echte vakspecialist. Als geen ander weet ze onze onderzoeksopzetten op een hoger niveau te tillen om daarna met aanstekelijk enthousiasme en nieuwsgierigheid het onderzoek uit te voeren en analyseren.’ De jury is gegrepen door haar gloedvolle betoog en weet dat zolang we talenten als Jamie hebben, het wel goed zit met de toekomst van onze industrie. De jury heeft Jamie van der Heijde uitgeroepen tot Young Talent van het jaar 2022.
Simone Neeling De jury is tot het unanieme oordeel gekomen dat Simone Neeling de Insights Professional van het jaar 2022 - Digital & Webanalist is. Door haar enthousiasme, drive en leergierigheid is Simone een voorbeeld voor iedereen in het vak, jong en oud. Simone is een complete Digital & Webanalist die haar kennis en ervaring gebruikt om anderen beter te maken. Door haar zelfkritische houding blijft Simone zichzelf ontwikkelen om nog completer te worden en zo haar eigen impact verder te vergroten. Haar afsluitende quote “Anyone who isn’t embarrassed of who they were last year probably isn’t learning enough” zegt alles over haar instelling en maakt mede dat zij een veelbelovende toekomst tegemoet gaat binnen de Digital & Webanalytics community!
Mirella Kleijnen Mirella is Hoogleraar Customer Experience Management aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. De leerstoel die Mirella bekleedt past perfect bij het MOA Topic of the Year. Mirella doet al jaren onderzoek op het snijvlak van technologie en customer experience, hetgeen heeft geresulteerd in veel geciteerde academische papers in toptijdschriften, zoals de Journal of the Academy of Marketing Science (JAMS). Daarnaast heeft zij, samen met haar coauteurs, diverse awards gewonnen, zoals de Best Essay Award of Sourcing Nederland 2021 voor haar JAMS artikel en de Industrial Marketing Management Runner Up Outstanding Article 2021. De jury is zeer positief over de diversiteit van haar onderzoeksprojecten en de impact die zij met haar onderzoek weet te realiseren. Daarnaast ziet de jury een sterke link met de praktijk, blijkend uit de diverse structurele samenwerkingsverbanden, onder andere met The Next Organization en Altuïtion. Tot slot heeft ze recent ook diverse podcasts en online presentaties over customer experience management verzorgd voor, onder andere, ABN Amro, KPN, Nationale Nederlanden en het Rijksmuseum.
Kabelweg 57
1014 BA Amsterdam
(+31) 020 - 58 10 710