MeMo2 en de MOAwards… die kennen elkaar al langer. Het bureau won de award in 2012. Sinds die tijd is er nogal wat gebeurd. De laatste twee jaar steeg de omzet met 62% en werden 17 nieuwe markten veroverd. Het bureau is afgestapt van de klassieke leverancier-afnemer-verhouding. Het wil met nadruk adviseur zijn in het ‘marketing-ecosysteem’, een vertrouwenspersoon die de adverteerder helpt om objectief media- en reclame-inspanningen inzichtelijk te maken. Data-gedreven, uiteraard. De afgelopen jaren is een reeks aan innovatieve methoden ontwikkeld, allemaal even indrukwekkend, zoals de Outdoor Ad Impact Forecaster (die een AMMA-prijs won), een van de voorspellende modellen van MeMo2. Het bureau koerst meer op gedragsregistratie dan op geclaimd gedrag, en bedacht daarom MemoPanel dat verplaatsingen registreert, maar dat nog wordt uitgebreid met het registreren van contactmomenten met allerlei media. En met Mental Market Share werken ze aan nieuwe merkconstructen.
Tim Barenbug werkt bij Totta Research, dat in 2017 het bedrijf CustomerPulse heeft gekocht waar hij partner was. Zijn missie is het dichter bij elkaar brengen van managers in een organisatie en hun eigen klanten. Zijn motto: 'klanten geven iedere dag hun mening over je organisatie, dus je hoeft ze niets te vragen'. Speech analytics en KI kunnen deze taak overnemen. Deze technologie heeft hij al voor veel klanten ingezet die hierop concrete acties kunnen ondernemen. Hij slaat hiermee een brug tussen CX managers, die zelf op zoek gaan naar inzichten uit gesprekken met klanten en data scientists, die deze inzichten vertalen naar patronen. Als je dat combineert ontstaan effectieve en onderbouwde oplossingen. Tim geeft hierover veel presentaties en workshops en is het eerste aanspreekpunt voor klanten. Op het MIE gaf hij dit jaar de winnende presentatie.
Nicole Engels is gedreven, professioneel en enthousiast. Een voorloper in haar rol in media bereiksonderzoek, het datamanagementproject t.b.v. NPO. De wijze waarop ze leidinggeeft aan onderzoek bij NPO is inspirerend en leidt tot veel nieuwe initiatieven. Nicole is continu bezig om onderzoek te moderniseren en meer toegevoegde waarde te leveren. Nicole is erg actief als spreker en bestuurder voor het vak (MWG, adviesraad van de RUG) en daarmee een echte ambassadeur voor ons vak.
Pauline van der Wel werkt sinds ze haar studie afrondde nu 1½ jaar bij Ipsos als Research Executive. In haar korte loopbaan heeft Pauline een exponentiële groeicurve laten zien waarbij ze inhoudelijk enorm snel is gegroeid. Ze opereert inmiddels dan ook naar volle tevredenheid op strategische projecten voor grote klanten. Ze leidde proactief een onderzoek naar voice assistants wat breed werd uitgemeten in de media. Dit inspireerde Google om Pauline als één van de hoofdsprekers uit te nodigen op een groot event voor hun klanten omtrent dit onderwerp. Niet alleen is Pauline op jonge leeftijd inhoudelijk al erg sterk, maar met haar enthousiaste en creatieve aanpak weet ze haar collega’s en opdrachtgevers te enthousiasmeren. Het is dan ook niet gek dat Pauline door velen die haar kennen wordt gezien als een Young Talent.
Annemarie Klaassen werkte de afgelopen twee jaar bij TIX.nl en was in haar rol als conversion manager vooral bezig met het testen en optimaliseren van de TIX-customer journey. Dat betekent dat ze aan de hand van verschillende databronnen analyseerde wat de websitebezoekers drijft en waar de kansen voor verbetering liggen. Ze gooit geen cijferrapportjes over de schutting maar vertaalt juist haar analyses naar concrete inzichten en actiepunten. Dit zien we terug in de reacties van haar collega’s die haar prijzen om haar kennis van data en hoe ze daadwerkelijk met de inzichten optimalisatieslagen maakt. Ze heeft veel ervaring en passie voor het vak. Die passie zien we ook terug in de projecten die ze naast haar werk doet. Annemarie geeft geregeld gastcolleges en presenteert op congressen. Bovendien schreef ze mee aan het Basisboek Online Marketing dat gebruikt wordt bij verschillende HBO-opleidingen. Momenteel werkt Annemarie bij VodafoneZiggo.
Laurens Sloot is de Anton Dreesmann Hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit van Groningen. Hij combineert zijn wetenschappelijke carrière met zijn werk voor het, door hemzelf in 1997 opgezette, European Food Management Instituut (EFMI) en slaat daarmee een brug tussen wetenschap en praktijk. Het EFMI is het toonaangevende onderzoeks- en opleidingsinstituut voor senior en top executives werkzaam in de retailsector in Nederland. In 2006 is Laurens gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit op een proefschrift over assortimentsbeslissingen. Naast dit proefschrift heeft Laurens diverse wetenschappelijke artikelen in toonaangevende, internationale tijdschriften, waaronder Journal of Marketing Research en Journal of Retailing, gepubliceerd. Recentelijk heeft hij ook samen met Jan-Benedict Steenkamp het boek “Retail Disruptors” gepubliceerd, waarin de bedreiging die hard discounters vormen voor conventionele retailers en merkfabrikanten helder beschreven wordt.
Kabelweg 57
1014 BA Amsterdam
(+31) 020 - 58 10 710