Data & Insights Company of the year 2022


Welke organisatie (zowel profit als non-profit) heeft zich op onderscheidende wijze gemanifesteerd met het toepassen van datascience en insights in haar besluitvorming?

De award wordt uitgereikt tijdens het Marketing Insights Event (MIE), op 21 september 2022, door niemand minder dan CMO of the Year Dorkas Koenen (Rabobank). De genomineerden voor 2022 zijn:

Erna Jie

Talpa Network - Talpa heeft haar eigen Data Intelligence & Strategy afdeling waarin de analisten en researchers werken. De jury was onder de indruk van de grote hoeveelheid van zowel externe als interne databronnen die Talpa gebruikt om tot optimale inzichten te komen. Natuurlijk heeft zij veel interne data vanuit haar eigen platformen, maar gebruikt ook allerlei externe data bijvoorbeeld uit onderzoek. Daarnaast zijn de analisten en researchers goed aangehaakt op brand, sales en productteams en geven zij presentaties en trainingen om de inzichten vanuit data de juiste plek te geven. Hiermee kan zij onder andere in haar brede portfolio aan merken (verschillende TV en radiozenders, social en digitale platformen en ook nog print) silo’s doorbreken en adverteerders toegang geven tot een netwerk aan momenten om de consument te bereiken.

Eva van Kruchten

Koppert Cress - In een sector waar je het niet snel verwacht laat Koppert Cress zien dat je met data veel kunt bereiken. Zij koppelen diverse databronnen zoals CRM, kas en ordersystemen en brengen die samen in een datawarehouse. Deze data koppelen zij aan externe data en vertalen de uitkomsten onder andere in forecastmodellen die gepresenteerd worden in dashboards. Dit geeft fundament om besluiten te nemen over bijvoorbeeld marktvraag, planning, werkprocessen en marktpotentie. Daarnaast schuwt Koppert Cress vernieuwing niet: ze hebben onder andere met een heel creatieve media-analyse inzicht wat er met hun producten gebeurt bij eindklanten. De jury vindt het heel bijzonder om te zien hoe een Westlands tuinbedrijf ook in dit opzicht transformeert naar een hightech organisatie.

Marcel Paquay

Interpolis - Interpolis heeft een heel gestructureerde wijze waarop zij omgaat met data. Door de aard van de producten beschikt zij over veel interne data maar weet deze goed te koppelen aan externe bronnen. Door deze centraal bijeen te brengen, heeft zij een heel gericht beeld van markt en klant. Binnen deze datastructuur werkt zij met verschillende methoden en technieken: van traditioneel marktonderzoek tot en met machine learning modellen. Interpolis deelt regelmatig hiermee opgedane kennis. Zij presenteert en deelt kennis binnen Interpolis zelf en bij het overkoepelende Achmea concern. Extern geeft zij onder andere colleges op Hogescholen en Universiteiten en publiceren collega’s content en wetenschappelijke artikelen. De jury vindt de Interpolis inbraakmonitor een mooi voorbeeld waarbij data van Interpolis middels machine learning modellen toegankelijk en nuttig wordt gemaakt voor een breder publiek.