• Achtergrond 2017

Marketing Research & Analytics Bureau

Genomineerden 2018

Bureau van het jaar…. het is een begeerde titel, niet alleen voor grote gevestigde bureaus, maar ook voor minder grote en runners-up. De omvang maakt niet uit, wel of je het afgelopen jaar iets hebt laten zien in het vakgebied, een bijzondere prestatie hebt geleverd, visie toont. Of je nou alle facetten van het onderzoeksvak bestrijkt of juist uitblinkt in een specifieke aanpak of methode, wat telt is of je bouwt aan kennis en inzicht, opdrachtgevers vooruithelpt en waarde toevoegt. De jury moest kiezen uit een eerste selectie van 15 bureaus die waren voorgedragen door opdrachtgevers. De 15 kregen een vragenlijst voorgelegd over innovatie, groei, visie, resultaten en visie op trends. En drie haalden de nominatie.

 

DI

DVJ Insights was ook vorig jaar genomineerd. Toen maakte het bureau indruk door zijn veelzijdige en innovatieve aanpak, met een focus op ‘echt’, echt inzicht in echte mensen. Dat werkt, want DVJ groeit stormachtig, in omzet (50% per jaar) en aantal fte’s. Een afdeling waarin kennis van onderzoek wordt gecombineerd met kennis uit de wetenschap legt een solide basis. De Insights Academy leidt jonge mensen op in het onderzoeksvak. Met het platform Ingredients for Brand Growth wordt ‘geluisterd naar de markt’, naar klanten en marketeers, en wordt gewerkt aan innovatieve oplossingen. Door middel van events en congressen wordt kennis gedeeld. DVJ kiest voor nieuwe verklarende technieken, die kwantitatief en kwalitatief onderzoek overstijgen. Dat vertaalt zich in grote binnen- en buitenlandse projecten. 

 

MV100px

Motivaction is een breed georiënteerd bureau dat zijn sporen heeft verdiend met onderzoek naar waarden en leefstijlen (en het onbewuste). Het bureau wil marketeers en beleidsmakers door een andere bril laten kijken naar consumenten en burgers. Naast het bekende Mentality-onderzoek bestaat sinds twee jaar het Glocalities-waardenonderzoek, met een panel in 27 landen, en veel internationale media-belangstelling. Andere noviteiten zijn o.a. de mobiele applicatie Visual Focus, de gebiedsanalyse die marketing en communicatie ondersteunt en de Eigenaarschapscan, speciaal voor HR-doeleinden. Opleveren van data is niet voldoende, zo zegt Motivaction, en het bewijs ligt in opdrachten voor de zorg, rond de customer journey en binnen het digitale domein. Leidende factor: relevante en betrouwbare data leveren voor gefundeerde en wijze besluiten.

 

NP100pxNetprofiler is als digital analyticsbureau een goed voorbeeld van een specialist. Het bureau wil organisaties helpen bij het inzichtelijk maken van online data en zo de online customer journey verbeteren, en het combineert daarvoor data uit verschillende bronnen. Netprofiler straalt uit dat het – net zoals de klanten - heel blij wordt van grote conversiestijgingen. Zie de opdrachten die de afgelopen tijd zijn uitgevoerd voor o.a. Adidas, Heineken, WNF en Rijless. De visie van Netprofiler is dat je juist door het verzamelen van harde en zachte data inzicht krijgt in het echte gedrag van klanten en hun motivatie. Netprofiler voorspelt trouwens dat machines steeds beter data kunnen analyseren en optimaliseren zodat algoritmes de juiste boodschap automatisch aan de consument kunnen presenteren.

 

Marketing Research & Analytics Bureau procedure

  • Procedure

    Tot 28 februari kunnen bureaus die lid zijn van de MOA worden aanbevolen* via kandideren.moawards.nl Daar staat eenlijst met alle Marketing Research & Analytics bureaus die aangesloten zijn bij de MOA, onderverdeeld in drie categorieën:

    •  Grote bureaus (15 FTE en groter)
    •  Middelgrote bureaus (8 – 14 FTE)
    •  Kleine bureaus (3 – 7 FTE)**

    Selecteren genomineerden 

    Het stemmen sluit op 28 februari om 10.00. De 15 bureaus met de meeste stemmen ontvangen bericht van de MOA met een korte aanvullende opdracht. Op basis van de ontvangen motivaties die zijn gegeven bij het stemmen en de aanvullende korte opdracht, zal de jury deze informatie analyseren en 3 genomineerden selecteren. De drie genomineerde bureaus worden in april 2019 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de genomineerde bureaus een nominatie verdienen. 

    Bepalen winnaar

    De genomineerde bureaus worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze, maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De winnaar wordt op woensdag 12 juni 2019 tijdens de feestelijke award uitreiking bekend gemaakt.

    *  Aanbevelingen afkomstig van eigen werknemers van bureaus worden niet meegenomen.

    **Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.

     

  • Criteria

    Uit elke categorie worden drie bureaus gekozen die de opdrachtgever prijswaardig vindt. Bureaus dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2019'. 

    • bijdrage aan innovatie van het vak, dan wel de manier waarop research binnen het bedrijf wordt ingezet;
    • bijdrage aan een sterke positie van research binnen het bedrijf;
    • exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
    • bijdrage aan de ontwikkeling van de research professie, resp. de status en uitstraling daarvan.
  • Prijs

    Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in vakblad Clou.

     

  • Jury

    De jury die gaat over deze prijs bestaat dit jaar uit:

    Angelique de Reuver - Manager Consumer Insights Friesland Campina Branded Netherlands
    Jan Roekens - Hoofdredacteur Clou
    Wim van Liere - Manager Corporate MI Delta N.V.
    Carola Volman - a.i. Manager custumor Intelligence Nuon
    Hans Zijlstra - Director Customer Insight Air France-KLM
    Paul Jansen - Market Research Manager Foot Locker Europe
    Barbara van Norden - Manager Marktonderzoek Sanoma Media Netherlands